Vážení čtenáři, tento článek vznikl už 31. března 2022 - tedy den před APRÍLEM a plánoval jsem jej také jako aprílový zveřejnit a to přesně v duchu ostatních našich aprílových témat - tedy s troškou vtipu upozornit na něco, co by třeba i stálo za dotažení. Nebo naopak lehkým přeháněním upozornit na nějakou absurditu. Bohužel v tomto článečku nakonec moc humoru není a tak jsme nakonec zveřejnili něco jiného. Věci o kterých zde píšu jsou ale důležité a byl bych moc rád, aby o nich občané našeho města přemýšleli.
Ps: když jsem hledal jakou autoritou aprílový článeček zaštítit, aby byl důvěryhodný, tak jsem tehdy opravdu narazil na plukovníka Policie ČR, který skutečně končil na pozici šéfa dopravní policie. Jméno je ale nyní změněno.
EDIT2: I přes to, že od počátku bylo všude jasně uvedeno, že jde o smyšlený článek, mohl se dotknout konkrétních osob, kterým jsem se omluvil zde. Stahovat však článek nebudeme, protože podstatné jsou návrhy v němu veřejněné. Zavazuji se, že v dohledné době návrhy přepracuji do podoby cca 2 -5ti letého programu, který oficiálně zašlu vedení města a zastupitelům k projednání.
Nabídka zmodernizovat a zprofesionalizovat Městskou policii v našem městě mu tak přišla jako dobrá výzva na závěr jeho kariéry. Položili jsme mu tedy několik otázek.
Kdy jste se rozhodl přihlásit se do výběrového řízení na ředitele Městské policie Dvůr Králové nad Labem
Bydlíme nedaleko Dvora Králové a zvažoval jsem, čím se budu zabývat - úplně do důchodu se mi nechtělo. Činnost Městské policie v různých městech dobře znám, protože jsme se s kolegy často potkávali a policie a městské policie často spolupracují. Když jsem se navíc seznámil s tím, jak funguje městská policie přímo ve Dvoře, řekl jsem si, že tady svoje zkušenosti mohu opravdu dobře využít.
Jaké vidíte hlavní problémy v činnost Městské police ve Dvoře Králové
Pánové bezpochyby dělají dobrou práci na poli prevence kriminality a ochrany majetku občanů. Jsou veřejnosti k dispozici pro zvládání krizových situací ať už v rodinách, tak na veřejnosti. V čem ale vidím zcela zásadní selhání její činnosti, to je kontrola a vymáhání dodržování pravidel parkování aut v našem městě. S takovou benevolencí i k těm nejhrubším přestupkům jsem se skutečně nikde nesetkal. Ale abych nebyl nespravedlivý ke strážníkům. Městská policie se zodpovídá vedení města. A pokud starosta, jakožto nejvyšší nadřízený MP toto po nich nevyžaduje, tak se nemůže nikdo divit.
Častým argumentem, proč strážníci mizerné parkování tolerují, je nedostatek parkovacích míst v centru
Ale kdeže - Dvůr Králové je malé městečko a jeho centrum má plochu ani ne 1,5 km
2. Navíc po obvodu centra je hned několik parkovišť, které mají desítky a dohromady snad stovky míst. Většina ulic je jednosměrných, a tak v centru přibyly desítky parkovacích míst. Do Dvora Králové jezdím často a ještě se mi nestalo, abych nezaparkoval třeba u divadla nebo u kostela. Nemluvě u pošty, kde jsou parkoviště rovnou 2. Pokud tedy potřebujete něco zařídit v centru, tak to máte vždy do několika desítek metrů. Je absolutně nesmyslné přestupky v parkování tolerovat.
Jaká pravidla se nejčastěji porušují a proč je potřeba, aby to strážníci striktně potírali?
Je to celá série přestupků, která činí město nebezpečným zejména pro děti, maminky s kočárky a hůře pohyblivé občany. Zde je taky odpověď na otázku PROČ to potírat. Je zkrátka NUTNÉ chránit právě tyto skupiny občanů.
A tedy konkrétně?
Je to zejména parkování bezprostředně u přechodů pro chodce. Pravidla silničního provozu daná zákonem jednoznačně říkají, že řidič
nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce ani ve vzdálenosti 5 metrů před ním. Když totiž parkuje vozidlo u přechodu, musí chodec vstoupit do vozovky, aby se pořádně rozhlédl.
Zejména v případě dětí je to velmi riskantní i proto, že zaparkovaná auta brání ve výhledu nejen chodcům, ale také projíždějícím řidičům, a tak řidič dítě vzhledem k jeho výšce nemusí vůbec vidět. Hrozí, že ho uvidí na poslední chvíli a to už může být pozdě. To stejné platí i pro maminky s kočárky, nebo vozíčkáře. V tomto bodě zkrátka NESMÍ k přestupkům docházet. To stejné platí o stání v křižovatkách, které se tak stávají značně nepřehlednými a nebezpečnými.
Jaké další přestupky chcete v akci měsíc NULOVÉ tolerance tvrdě potírat?
Dalším přestupkem je parkování na chodníku. Dvůr Králové je patrně hrozně bohaté město, když si může dovolit zcela bezprecedentně tolerovat ničení městského majetku. Chodníky se staví na zátěž chodců a kočárků, ne aut. Když vidím kolikrát i těžké dodávky a offroady, jak stojí jednou stranou v silnici a druhou stranou na chodníku, tak mne to bolí. Ale budiž - chcete-li dokola opravovat chodníky - je to vaše věc. Já a naši strážníci zde ale budeme bránit zejména chodce a zase hlavně maminky s dětmi. Takže od pondělí naši strážníci zakročí v místech, kde budou auta stát tak, že vedle něj neprojede invalidní vozík, nebo kočárek a v obou případech tam musí být i místo pro malé dítě, které jde s maminkou vedle kočárku. Naši strážníci budou nekompromisní.
Ale co když ti lidé opravdu nemají kde zaparkovat?
Pro mne je naprosto zásadní, aby hlavně šlo projít bez nutnosti vstoupit do vozovky. Řidič v autě popojede, objede blok, ale co má udělat maminka s kočárkem? Senior o berlích? vozíčkář? Tam je každý metr násobně větší komplikace. Zkrátka - pokud nemůžeš zastavit přímo před vchodem, tak prostě musíš zastavit o 200 metrů dál a dojít to pěšky. Striktně je potřeba se řídit pravidlem, že chodec má vždycky přednost.
Jaká opatření v dopravní situaci ještě budete řešit?
Zapracujeme na tom, aby zejména v centru
nestála auta celé dny zbytečně. Parkovací místa je potřebné mít k dispozici pro návštěvníky centra. Pro ty, co jedou na nákup, k lékaři, na oběd do restaurace, na úřad, na setkání s přáteli v kavárně. Zkrátka pro ty, co do centra přinášejí tržbu a práci těm, kdo zde pracují. Je proto potřeba jednoznačně upřednostnit krátkodobé parkování, kdy se na jednom místě může za dopoledne vystřídat třeba 12 zákazníků místních obchodů, kaváren a restaurací. Pokud parkovací místo celé dny blokuje servírka, která pak nemá komu tu kávu uvařit, tak to je špatně. Lidi, kteří přímo v centru pracují, ti tam NESMÍ parkovat, nebo ať zaplatí skutečně velké poplatky, které město použije třeba na stavbu dalších parkovacích míst, nebo na posílení MHD. Nebo ať nechají auto v širším centru města a těch 12 minut na pracoviště si dojdou, nebo dojedou autobusem, či na kole. To stejné platí pro naprosto všechny úředníky na městském úřadě, či v bankách.
Co zásobování?
To je myslím poměrně dobře řešeno - na řadě míst města jsou vidět žlutě označená parkovací místa pro zásobování. Je nám jasné, že řidiči dodávek také nemají život lehký, a proto i zde budeme nekompromisní, pokud zde zastaví někdo, kdo obchody nezásobuje a obchodníkům práci komplikuje.
Jak to vidíte v okrajových částech města? Tam budete benevolentnější?
Tam akcí měsíční NULOVÁ tolerance aplikovat nebudeme. O to víc ale budeme prohřešky řešit domluvou a nyní, jak tu spolu sedíme oznamuji, že projekt NULOVÉ tolerance bude časem postupně, ale už TRVALE zaveden po celém městě. Chápu ale, že lidé z nynějšího stavu absolutní anarchie
musí mít možnost se připravit. Musí si najít možnosti, jak svoje parkování řešit.
Ale co když to řešení nenajdou?
Ale ano, najdou. Není to nic nového. Podobné problémy se řeší doslova v celém civilizovaném světě ve městech větších, menších i úplně stejných. Existuje mnoho nejrůznějších řešení.
Zkuste jich pár nastínit?
Tak hlavní je, že na
parkování na ulici neexistuje žádný nárok. Svým autem každý řidič defakto blokuje veřejný prostor. A tak by k tomu mělo být přistupováno. A tedy by to měla být jednoznačně placená služba. Ve chvíli, kdy se zavede byť i minimální tarif na parkování na ulici - ať už platbou za hodinu, či za rok, tak z ulice zmizí auta všech, kdo mají garáž, průjezd, dvorek - zkrátka mají svůj pozemek. Pokud se majitel zahrady bude muset rozhodnout, zda zaplatí pár tisíc korun za parkování na ulici před domem, nebo za automatická vrata na dvorek, tak zvolí vrata a bude parkovat na dvorku.
A pokud zahradu nemám?
Pak se otevře prostor třeba pro majitele zatím nezastaveného pozemku na konci ulice, který udělá plot, zabezpečovací zařízení s kamerovým dohledem a třeba i přístřešek. A vy místo abyste zaplatili roční parkovací poplatek městu, tak si zaplatíte zabezpečené parkovací stání. A ještě budete klidnější. Jednak proto, že máte auto pod dohledem a taky, že vidíte na děti, které si mohou na ulici před domem zase hrát vybiku, či badminton, jako jsme to dělali my, když jsme byli malí. Obecně z ulic hodně aut zmizí, mohou tam opět přijít stromy, lavičky a několik parkovacích stání pro potřebné.
Má vaše snaha ještě nějaký další hlubší smysl?
Nevím jestli hlubší, ale celý kruh se uzavírá. Když budou ulice pro chodce přehlednější a bezpečnější, tak se rodiče nebudou bát pouštět svoje děti samotné pěšky do školy, do ZUŠky, na kroužky do Jedničky, do sportovních oddílů na stadionu. Umíte si představit, kolik stovek naprosto zbytečných cest autem denně by ubylo? Kolik maminek by si místo "taxikaření" pro vlastní děti mohlo doma udělat kafe a přečíst knížku? Třeba to někdy někdo spočítá.
Děkuji za rozhovor
Jan Holan