Zveřejňujeme článek ředitele závodu JUTA 03 Petra Špačka o stavu „jeho” závodu a důvodu zájmu Juty o průmyslovou zónu. Zároveň k němu přidáváme vyjádření starosty Jana Jarolíma, který vysvětluje postup při prodeji průmyslové zóny firmě KARSIT.
Budoucnost závodu Juta 03
Jako ředitel závodu Juta 03 bych se chtěl podělit s občany Dvora Králové nad Labem s bezradnou situací, ve které se můj závod ocitl. Závod Juta 03 je 150 let starý, zaměstnává 340 lidí a jeho branami prošlo již 6 generací Dvoráků. Hlavní výrobou jsou polypropylenové tkaniny, z kterých se následně šijí velkoobjemové vaky pro farmaceutický a potravinářský průmysl, které dodáváme především do Německa, Francie, Holandska, Skandinávie a Anglie.
Ze zákaznických auditů, které se konaly koncem minulého a začátkem letošního roku jasně vyplynul požadavek na výrobu v nových výrobních prostorech v časovém horizontu do 3 let. Toto ultimátum jsme dostali od všech velkých hráčů na trhu s potravinami a farmacie, zákazníků jako Danone, Mars, Sanofi, atd.
Protože budování obchodní sítě a získání respektu od zákazníků nás všechny stálo hodně sil, tak jediným řešením je postavit závod nový.
Na začátku roku 2015 jsem oslovil ing. Helbicha a požádal ho o přípravu studie na přestavbu celého závodu. Oba jsme si byli vědomi, že současná poloha závodu není pro přestavbu výhodná. Závod se nachází v zátopové oblasti. V prevenci případného zaplavení by bylo nutno zvednout základy nového závodu v průměru o 1.9 metru. Znamenalo by to prodražení investice v řádu hodně milionů. Dalším velkým problémem je umístění závodu prakticky ve středu města. Provoz je nepřetržitý, tedy v noci i o sobotách a nedělích. Nelze se dále ani vyhnout zatížení okolí kamionovou dopravou.
Výše uvedená negativa nás odrazují od prvotního záměru vystavět nový závod ve stávající lokalitě a jako lepší alternativa by se nabízela možnost vystavět závod mimo centrum města. Proto jsem měl velkou radost, když se naskytla možnost koupit průmyslovou zónu Zboží, o kterou by se Juta klidně podělila s firmou Karsit a případnými dalšími zájemci. Bohužel, náš záměr nebude možné uskutečnit, jelikož se město rozhodlo celou zónu, tj. celých 12 ha prodat firmě Karsit, přestože ji celou nepotřebuje a nevyužije. Je škoda, že se město od nás odvrátilo zády a tak se i mně potvrdilo, co se říká, že městu Juta ve Dvoře překáží.
Město se rozhodlo pouze pro jednoho investora do industriální zóny, což výrazně ohrozilo osudy mých 340 zaměstnanců a 150-leté tradice závodu.
Zarážející na všem však je skutečnost, že cenová nabídka Juty byla pak následně zneužita a využita ke způsobu výpočtu kupní ceny pro Karsit a že vedení města dokonce odmítlo jednat o navýšení ceny, kterou Juta potvrdila dopisem ze 17. 5. 2016.
Musíme tedy pro závod hledat jinou lokalitu, nebo začít bourat a stavět tam kde jsme. Samozřejmě se zde nabízí možnost výrobu přestěhovat do Úpice či Jaroměře, kde má Juta výrobní závody. Naše rozhodování bude tedy hodně složité, ale slib, který jsem dal naším zákazníkům, že v horizontu 3 let budeme mít nový závod splňující veškeré současné ekologické, výrobní, potravinářské a farmaceutické normy musíme splnit.
Petr Špaček
Výrobní ředitel závodu Juta 03
Vyjádření starosty města a všech koaličních zastupitelů
Reakce na článek Petra Špačka – Budoucnost závodu Juta 03
V příspěvku Petra Špačka „Budoucnost závodu Juta 03“ se objevilo několik informací, které je třeba uvést na pravou míru. Během více než 10 let, kdy byla Průmyslová zóna Zboží (dále jen PZ) nabízena investorům, o ni projevilo zájem přes 20 subjektů. Jednání vždy ztroskotala (velikost zóny – téměř 12 ha, nezasíťování pozemku, nevynětí půdy ze zemědělského půdního fondu, vlnitost terénu atd.).
Společnost Juta zájem o koupi pozemků v PZ projevila až v momentě, kdy byla známá informace o tom, že chce pozemky v PZ koupit společnost Karsit Automotive. Do té doby Juta činila kroky, aby závod 03 postupně modernizovala v místě, kde se nachází. O tom svědčí i fakt, že 11.08.2015 podala podnět na pořízení změny územního plánu se záměrem vybudovat nové haly uvnitř spojeného areálu závodů 03 a 11. Vzhledem k tomu, že území záměru je podle stávajícího územního plánu města situováno na plochách, kde není průmyslová výroba přípustná, zastupitelstvo města 10.09.2015 usnesením č. Z/104/2015 rozhodlo změnu územního plánu nepořídit.
Poté, co město Dvůr Králové nad Labem obdrželo 04.04.2016 žádost společnosti Karsit Automotive na odkoupení pozemků v PZ za účelem výstavby nového strojírenského závodu na výrobu dílů pro automobilový průmysl, vedení města se rozhodlo předložit k projednání obecný záměr prodeje pozemků v PZ. Zastupitelé ho 20.04.2016 usnesením č. Z/189/2016 jednomyslně schválili a zároveň pověřili radu města, aby zajistila přípravu budoucí kupní smlouvy s vybraným zájemcem.
Zájem o koupi projevily ještě společnosti INZAT (žádost 10.05.2016) a Juta (žádost 17.05.2016), která poprvé deklarovala zájem přemístit do PZ závod 03 a zde ho rozšířit. Všechny nabídky byly individuálně prozkoumány a zhodnoceny a INZATU i Jutě byly nabídnuty také alternativní plochy pro uskutečnění jejich záměru. Zastupitelé města 16.08.2016 schválili prodej pozemkových parcel v PZ společnosti Karsit a zároveň schválili smlouvu o budoucí smlouvě o převodu nemovitosti.
Co se týká rozdělení pozemků a tvrzení, že Karsit celou PZ nepotřebuje a nevyužije, lze uvést, že během jednání s Karsitem se řešila otázka případného rozdělení PZ pro více investorů s ohledem na celkovou rozlohu. Společnost zvažovala, jestli by minimálně pro úsporu nákladů na přípravu PZ v zóně zbylo ještě jiné místo, ale nezbylo, a to ani po zajištění nákupu dalších pozemků sousedících s PZ. Zóna bude zaplněna i proto, že Karsit správně řeší v areálu budoucí parkovací plochy apod.
Co se týká výběru investora podle nabízené kupní ceny za pozemky v PZ, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, umožňuje upřednostnit i takovou majetkovou dispozici, která bude z čistě ekonomického hlediska méně hospodárná, pokud bude v souladu se zájmy a úkoly obce. K nim bezesporu patří zájem na rozvoji, který příchod nového investora zcela jistě podpoří. Cena obecního majetku je sice jedním z kritérií, ale stejně důležité jsou i zájmy občanů, rozvoj území atd. A vedení města několikrát deklarovalo, že investora vybíralo podle investičního záměru, s ohledem na to, kolik např. nabídne nových pracovních míst, na jak dlouho má podepsané smlouvy zajišťující jeho činnost, jak se investiční záměr promítne do rozvoje města atd. Plánovanou investicí Karsitu v horizontu několika let vznikne 300 pracovních míst s garancí na další desetiletí. To může do města přivést mladé a perspektivní lidi, kteří by se mohli podílet na jeho rozvoji. Na výstavbu v PZ by mohly navázat i další projekty, např. řešení obchvatu Zboží. V neposlední řadě může být příchod Karsitu vnímán jako krok návratu k tradicím. Kromě textilního průmyslu byl dříve totiž Dvůr Králové nad Labem centrem i průmyslu strojírenského.
PS: Příspěvek s názvem „Budoucnost závodu Juta 03“ byl zaslán také ke zveřejnění v NKR č. 11/2016. Redakční rada rozhodla, že text v tomto čísle nezveřejní, ale nabídla, že pokud bude mít autor zájem zveřejnit příspěvek v dalším čísle, bude k tomuto textu připojen komentář vedení města.
Stanovisko koaličních zastupitelů
Vyjádření redakce:
Obvykle na portále Královédvorsko.cz podobné texty do blogů zveřejňujeme bez jakýchkoliv komentářů. Tentokrát jsme ale vedení města o komentář k článku pana Špačka - ředitele závodu JUTA 03 přímo požádali. Zároveň jsme dnes byli na schůzce s autorem článku i s panem senátorem Hlavatým, kteří nám problematiku vysvětlovali více do hloubky. Základem je, že zásadní modernizace závodu Juta 03 ve stávajícím místě se z pohledu předpisů stávajících a v budoucnu očekávaných, ale hlavně z pohledu stále se zvyšujících nároků odběratelů stává čím dál více nereálnou. To je bohužel záležitost posledních let. Zájem o část průmyslové zóny tak není "truc akce" proti firmě Karsit. Zástupci firmy JUTA si pouze uvědomují, že tu v této chvíli není ve Dvoře Králové nad Labem k dispozici jiný pozemek vhodný pro stavbu tovární haly. Plocha na Borkách je pro tento účel bohužel malá. Firma Juta se tak dostává do patové situace a řešení se nabízí i v přestěhování části výroby do Jaroměře, či Úpice, čímž by na Královédvorsku přišlo o práci cca 350 kvalifikovaných lidí.
Tématu se budeme nadále věnovat. Pevně věříme, že se firmě JUTA, která toho nejen v našem městě mnoho dokázala, podaří v součinnosti s městem najít další možné rozvojové plochy a naše město bude po mnoha letech či desetiletích úbytku obyvatel opět růst a stane se atraktivním pro další a další lidi.
Pro ilustraci jsme k článku přidali fotogalerii
Ládi Válka, který se svým dronem vyfotografoval pokračující stavbu nové výrobní haly firmy JUTA nad teplárnou.
FOTOGALERIE - KARSIT má průmyslovou zónu jen pro sebe, JUTA 03 ale v centru města zůstat nemůže.