Vyhledej
Královédvorsko > Co se děje > hudba

Hvězdné obsazení a strhující barokní koncert na Hudebním létu Kuks

Redakce / 10.08.2022
V sobotu večer se kostel Nejsvětější Trojice v Kuksu opět rozezněl hudbou místního hudebního festivalu. Předposlední koncert série patřil souboru Musica Florea a španělské sopranistce Beatriz Lafont. Program byl vskutku zajímavý – výhradně barokní, avšak představující autory několika zemí, skladby rozmanitých charakterů a vedle běžně prováděných děl zazněla v novodobé premiéře také árie znovu objevená v archivu přímo na Kuksu. Publikum bylo z koncertu víc než nadšené.

FOTOGALERIE - Hvězdné obsazení a strhující barokní koncert na Hudebním létu Kuks

V sobotu večer se kostel Nejsvětější Trojice v Kuksu opět rozezněl hudbou místního hudebního festivalu. Předposlední koncert série patřil souboru Musica Florea a španělské sopranistce Beatriz Lafont. Program byl vskutku zajímavý – výhradně barokní, avšak představující autory několika zemí, skladby rozmanitých charakterů a vedle běžně prováděných děl zazněla v novodobé premiéře také árie znovu objevená v archivu přímo na Kuksu. Publikum bylo z koncertu víc než nadšené.

Východočeský festival klasické hudby má za sebou pro letošní léto už čtvrtý koncert z pěti. Po zahajovacím koncertě s PKF – Prague Philharmonia konaném ve Dvoře Králové nad Labem měli posluchači možnost v nedalekém kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu poslechnout si tenor s varhanami a dvě trubky s varhanami. Tentokrát interpreti nevystoupali na kůr – hráli přímo před zraky přítomných diváků. Ve složení komorního barokního orchestru se sólovou sopranistkou provedli díla převážně románského baroka – poněkud nevšedně působilo zařazení španělských autorů. Zajímavostí se stalo také novodobé uvedení skladby z archivu přítomného přímo na Kuksu.

V průběhu večera vystupovalo komorní obsazení předního českého orchestru zaměřeného na dobovou interpretaci Musica Florea řízeného od violoncella Markem Štrynclem. Sólově se představilo na úvod při provedení třívěté Sonaty in D Antonína Reichenauera, přičemž ihned ukázalo své hráčské kvality a také unikátní zvuk a zdobný styl, kterým se soubor snaží přiblížit posluchačům autentické dobové provedení. Použití speciálních smyčců a strun mělo za následek vznik tenčího a tlumenějšího, přesto však konkrétního tónu, charakteristickou barvu měly také staré hoboje. Co se týče stability ladění, dobovým nástrojům příliš nesvědčily aktuální podmínky – hráči je museli často přelaďovat. Hudební vystoupení však nijak neutrpěla.


Samotná hvězda večera pak nastoupila vzápětí. Beatriz Lafont, sopranistka ze Španělska s řadou úspěšných koncertů i nahrávek na svém kontě, zahájila svou spolupráci s Musicou Floreou pro tento večer dvěma pomalejšími lyrickými áriemi. Ah! Mortelles douleurs z komedie-baletu George Dandin, jehož autorem je Jean-Baptiste Lully, a Viens Hymen z opery Les Indes Galantes Jeana-Philippa Rameaua vyzněly procítěně a poodhalily sólistčinu schopnost vložit do zpěvu silné emoce. Naplno si ovšem publikum poprvé získala při recitativu a árii Formons les plus brillants concerts – Aux langueurs d’Apollon z Rameauovy opery Platée, a to nejen skvěle provedenou brilantní technikou, ale také přesvědčivým komickým dramatickým výstupem.

Následovalo více prostoru pro samotný soubor. Výběr devíti částí z cyklu Concert donné pour le souper du Roy Jeana-Baptista Lullyho mladšího, syna svého otce – nositele téhož jména, představoval okénko do rozmanitého světa tanců francouzského baroka. Krátký Vivaldiho Koncert C dur RV 114 pak dostal do popředí smyčcovou sekci orchestru. Mezi tato dvě čísla byla zařazena árie Agnus Dei, kterou sopranistka Lafont se souborem nastudovala v novodobé premiéře. Její autorství patří Stephanu Sailerovi, členu řádu Milosrdných bratří, který na Kuksu v minulosti působil.


V závěru koncertu se pak sólistka pravděpodobně cítila jako doma, neboť se dostali na řadu španělští autoři. Nejprve se společně s violoncellistou Štrynclem blýskla při velmi komorně provedeném recitativu a árii Desde el cóncavo duro – Cuando el ave ligera Francisca Hernándeze de Illany a naplno pak ukázala svůj temperament při dvou recitativech a áriích ze zarzuely (španělské hudební formy podobné francouzským či italským barokním hudebně-dramatickým představením) Acis a Galatea Antonia de Literes. Skvělá technika, výrazný projev, strhující hudba sama o sobě a v neposlední řadě kastaněty zvedly publikum z lavic a židlí a umělci se na závěr těšili dlouhému nadšenému potlesku.

Kukský festival opakovaně ukazuje, že posluchačům může nabídnout velmi rozmanitou hudební paletu, a jeho koncerty mívají mezi diváky úspěch. Nepochybně tomu tak bude i při závěrečném koncertu v předposlední srpnovou sobotu, kdy vystoupí houslista Milan Al-Ashhab a varhaník Pavel Kohout. Zajisté bude znovu stát za to do Kuksu zavítat.

autor: Lukáš Červený - psáno pro portál Klasika plus

Foto: Hudební léto Kuks / Miloš Šálek

Související články
Sólista Vídeňské státní opery Jörg Schneider zazpívá 9. července 2022 na festivalu Hudební léto Kuks
Dvě trubky a varhany rozezní kostel na festivalu Hudební léto Kuks
Kuks žije hudebním létem – tentokrát za zvuku trubek a varhan
Španělská sopranistka Beatriz Lafont zazpívá na festivalu Hudební léto Kuks
Houslový virtuos Milan Al-Ashhab zakončí festival Hudební léto Kuks
Vít Havlíček: Kuks je i pro koncerty místem, kterému se v okolí těžko něco vyrovná
Hudební léto Kuks 2023 – čtrnáctý ročník mezinárodního festivalu
Pražští komorní sólisté zahájili 14. ročník festivalu Hudební léto Kuks
Světově uznávaný trumpetista Reinhold Friedrich vystoupí na festivalu Hudební léto Kuks
Vítěz Eurovizní soutěže mladých hudebníků v Montpellier Daniel Matejča zahraje na festivalu Hudební léto Kuks
Klavírní virtuos Ivan Klánský zahraje na festivalu Hudební léto Kuks
Vaše komentáře

Přečteno 663x
 
Volná pracovní místa
Kuchař ve školní jídelně (Bílá Třemešná)


Školní psycholog (ZŠ Schulzovy sady)

Učitel pro I. stupeň ZŠ (ZŠ Bílá Třemešná)

Učitel matematiky pro II. stupeň ZŠ 

Terénní pečovatel/ka (Diakonie ČCE)


Kalendář akcí